همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

درباره ی تست زدن

روش های تست زدن . . .

دانش آموزان بسیار زیادی هستند که با وجود داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا به دلیل تسلط نداشتن به مهارت های مدیریت زمان و تست زنی نمی توانند به همه پرسشهایی که پاسخ آنها را می دانند پاسخ صحیح دهند. 
دراین مقاله نکاتی را درباره روشهای تست زدن در منزل توضیح خواهیم داد.
حتما برایتان اتفاق افتاده است که پس از جلسه آزمون سوالاتی را جواب داده اید که در جلسه نتوانسته بودید به آنها پاسخ دهید. این یک موضوع کاملا طبیعی است. 
اگر خوب فکر کنید، متوجه خواهید شد زمان اولین و مهمترین عامل موثر در این تفاوت است و تنها راه از میان بردن تاثیر این عامل تکرار و تمرین شرایط تست زنی در جلسه آزمون یعنی زدن (تست زماندار) است. 
پیش از این که در مورد روش تمرین تست زماندار در منزل برایتان توضیح دهیم ، می خواهیم درباره فواید تست زماندار نکاتی را یادآوری کنیم. 
الف - فواید تست زماندار تمرین (تست زماندار) 2 مزیت بسیار موثر دارد:
1- افزایش سرعت: دونده ای را تصور کنید که در حال تمرین برای شرکت در مسابقات سرعتی است.
اگر این تمرینات بدون در نظر گرفتن زمان انجام شود، سرعت دونده افزایش نخواهد یافت اما اگر این دونده در هر بار تمرین زمان دویدن خود را ثبت کند، می تواند آن را افزایش دهد. یعنی در تمرین بعدی سعی کند سریع تر بدود. (تست زماندار) سبب می شود شما تلاش کنید سریع تر تست بزنید و این سبب افزایش سرعت شما خواهد شد.
2- افزایش قدرت تنظیم وقت: برخی داوطلبان پس از شنیدن مزیت اول درخصوص تمرین اظهار بی نیازی می کنند و می گویند (من وقت اضافه هم می آورم). این گونه داوطلبان معمولا در امتحانات بی دقتی می کنند؛ چون بسیار سریع به سوالات پاسخ می دهند. اما زدن تست زماندار سبب می شود شما به صورت تجربی بتوانید قدرت خود را تنظیم کنید. درست مثل زمانی که می خواهید از خیابان عبور کنید. قطعا نیازی به محاسبه شتاب خود، شتاب ماشین و محاسبه نقطه برخورد ندارید و قطعا با تجربه و احساس خود این کار را انجام می دهید.
زدن تست زماندار سبب می شود شما بتوانید در جلسه آزمون وقت خود را تنظیم کنید. یعنی هم با سرعت و هم با دقت تست بزنید. 
ب -شرایط تست زنی زماندار
شرایط و روش صحیح زدن تست زماندار در منزل را در 4 بخش بررسی می کنیم.
1- مبحث تست زنی: حفظ تعادل تست زنی و این که بتوانیم درهفته از تمامی دروس تست زماندار بزنیم کار ساده ای نیست ؛ اما اگرهر روز دروس مطالعه شده 3 روز پیش را تست بزنیم سبب خواهد شد (اگر برنامه متعادلی داشته باشیم) تست زنی هم متعادل شود.
2- در چه ساعتی از روز: اگر این کار برایتان دشوار نیست و به آن علاقه مند هستید، هر ساعتی که تمایل دارید، این کار را انجام دهید؛ اما اگر این کار برایتان سخت است و در آن تعلل می کنید، آن را در زنگ مطالعات دوم (میان برنامه) قرار دهید.
3- چند درس؟: با توجه به این که کنکور یک آزمون جامع است و ما باید در چند درس زمان خود را کنترل کنیم ، بنابراین لازم است در منزل هم تمرین ها در چند درس (حداقل 3 درس) باشد. به این ترتیب ، علاوه بر کنترل زمان در چند درس تمرین انتقال ذهنی (از یک درس به درس دیگر) نیز صورت خواهد گرفت.
4- در چه مدت زمان: علاوه بر عامل زمان ، اضطراب ناشی از امتحان نیز بر روند پاسخگویی در نتیجه گیری ما تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین بهتر است زمان تست زنی در منزل از زمان استاندارد کوتاه تر باشد. این موضوع سبب جبران تاثیر عامل اضطراب در جلسه امتحان خواهد شد و آزمون ما را بیشتر به کنکور شبیه خواهد کرد.
5- از کدام منبع: همان طور که گفته شد، هدف از زدن تست زماندار افزایش سرعت و قدرت تنظیم وقت است. البته یادگیری نیز به صورت ناخودآگاه انجام خواهد شد؛ اما هدف یادگیری نیست. بنابراین ، بهترین منبع تستهای سراسری و آزاد سالهای گذشته است. برای این که تستهای شما از یک مبحث و تکراری نباشد، بهتر است در هر درس 10 سوال را به صورت تصادفی از قبل انتخاب کنید (مثل بگویید: شماره های زوج مبحث... تا سوال 20) یا اگر می خواهید در یک درس از 2 مبحث تست بزنید، می توانید بگویید 5 تست از هر مبحث که مثلا مضارب (5 یعنی سوالهای 5، 10، 15، 20 و 25) را انتخاب خواهید کرد. به این ترتیب ، علاوه بر ایجاد تنوع در پرسشها منابع معتبری را نیز انتخاب نموده اید. 


jamjamonline- محمدرضا پوردستمالچی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد