همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

درباره ی وقت

درست تنظیم کردن وقت . . .

تنظیم وقت یعنی چگونه از وقت گرانبهای خود بهترین بهره را ببریم .

تنظیم وقت یعنی :

شناخت روشی که شما را در راه رسیدن به هدفهایتان یاری می کند.

- شناخت راههای عملی که در استفادة مناسب و مفید از زمان به شما کمک می کند.

- شناخت روشهایی که هنگام مشکلات به یاری شما می آید.

- شناخت خود ، عادتهای خود ، هدفهای خود ، و اوقاتی از روز که هوشیارتر هستید.

‹‹ تنظیم وقت در حقیقت اداره کردن خویشتن و راهی برای موفق بودن است . ››

‹‹ چرا تنظیم وقت اهمیت دارد ؟ ››

- تنظیم وقت وسیله ایست که شما برای کسب موفقیت در مدرسه و یا در اجتماع به آن نیازمند هستید.

- تنظیم وقت شما را قادر می سازد که :

موفقیتهای بیشتری را بدست آورید. ( زیرا شما به یاری تنظیم وقت می توانید از دوران تحصیلی خود بهرة بیشتری بگیرید.)

اوقات آزاد بیشتری داشته باشید . ( می توانید در اموری که اهمیت دارند شرکت فعالتری داشته باشید.)

می توانید زندگی متعادلی داشته باشید.( از بازی و یا کار خود لذت ببرید.)

می توانید فرصتهایی را که برایتان پیش می آید ، بهتر دریابید  ( و بر زندگی و کار خود بیشتر نظارت داشته باشید. )

- انسان باید بتواند از زمان بخوبی استفاده کند :

شخصیت شما هم در حال و یا آینده بستگی به این دارد که چگونه وقت خود را می گذرانید ، اگر به آینده خود علاقه مندید ، از زمان بیشترین بهره را بگیرید.

-         آیا تنظیم وقت برای من هم مفید است ؟ حتماً !

- آیا زندگیم را بیش از حد بـرنامه ریزی شـده و محدود نمی کند و لذت و شادی را از من نمی گیرد؟ نه !

هدف از تنظیم وقت حذف

ضرورتهای زندگی نیست.

-         کارهای زیادی دارم که باید انجام دهم آیا تنظیم وقت بخشی از اوقات مرا اشغال نمی کند ؟ نه

‹‹ چگونه وقت خود را می گذارانید ؟ ››

به عبارتهای زیر پاسخ بدهید تا بدانید چگونه وقت خود را می گذانید :

1- من فکر می کنم برنامه ریزی روزانه هدر دادن وقت است  c c

2- هدفهای تحصیلی من بخوبی روشن است c c

3- مشکل بزرگ من انجام تکالیف درسی در آخرین لحظه است . c  c

4- من اوقات خود را خیلی خوب تنظیم می کنم . c c

5- دلم می خواهد انگیزة بیشتری برای کار داشته باشم. c c

6- اگر هنگام مطالعه ، مهمانی سرزده وارد شود ، می توانم با خوشرویی ، به بعد موکول کنم . c c

7- دیگران هر گاه که مایل باشند ، می توانند به دیدار من بیایند.  c c

8- من فعالیتهایی را که در زندگیم اهمیت دارند و می بایست ذهن خود را به آنها متمرکز کنم ، می شناسم.  c c

9- من در هر کاری ‹‹ کمال گرا ›› هستم . c  c

نمره گذاری : در پرسشهای فرد برای هر پاسخ ‹‹ بلی ›› یک امتیاز و در پرسشهای زوج برای هر پاسخ ‹‹ خیر ›› یک امتیاز در نظر بگیرید.

اگر امتیاز شما :

1 یا 2 باشد ، می توانید موفقیت بیشتری بدست آورید.

3 یا 4 باشد ، هنوز کاملاً در تنظیم وقت خود مسلط نشده اید .

5 یا 6 یا 7 باشد ، شما مشکل تنظیم وقت دارید و باید آن را جدی بگیرید.

8 یا 9 یا 10 باشد ، شما در آستانة بی نظمی کامل هستید.

‹‹ کارهای مهم را بشناسید ››

برای پیشگیری از احساس شکست و پشیمانی ، باید بدانید که چه کارهایی مهم هستند و چه کارهایی از درجة اهمیت و ارزش کمتری برخوردارند.

-         اولویتها را مشخص کنید. ( اولویتها را در فهرست ‹‹ کارهایی که باید انجام شود ›› قرار دهید.در کنار هر اولویت شماره یا حرفی بنویسید که نشان دهندة اهمیت آن باشد . )

-         تهیه فهرست کافی نیست . ( باید آن را به کار ببندید و به آن بیندیشید و از آن پیروی کنید. )

وقت کافی . ( برای انجام اولویتهای درجه یک در نظر بگیرید و در برنامه خود نیز بگنجانید. )

 اوقات

›› حداکثر و حداقل کارآیی ‹‹

خود را بشناسید.

احتمالاً شما هم مانند سایر مردم ، اوقات و لحظاتی دارید که در آن بیشترین بهره را می برید. این اوقات کدامند؟

اوقات حداکثر کارآیی و نشاط  اوقات حداقل کارآیی و نشاط

که من : که من :

بیشترین انرژی را دارم  به سرعت ملول و پژمرده می شوم

احساس خلاقیت بیشتری می کنم کمترین انرژی را دارم .

روشن تر فکر می کنم  احساس کم هوشی می کنم

بین ساعات --- تا --- است بین ساعات ---- تا ---- است.

هدر دهنده های وقت را بشناسید و برآنها نظارت و تسلط داشته باشید.

رایج ترین هدر دهند ه های وقت عبارتند از :

مهمانهای ناخوانده ، سر و صدای تلفنها ، هدر دهنده هایی که شما خود برای استراحت و یا زنگ تفریح می آفرینید .

اما می توانید همة اینها را کنترل کنید ، چگونه ؟

 محلی خاص برای مطالعه داشته باشید .

 نه کفتن را بیاموزید . ( در رفتار خود ثبات داشته باشید و به طرزی قاطع اما با خوشرویی به مهمانان و تلفن کنندگان بفهمانیدکه شما گرفتارید. )

 تفریحات سالم خود را تحت کنترل در آوردید .( تلوزیون ، ضبط صـوت و  خاموش کنید و اجازه ندهید وقتتان را تلف شود . )

 برای امور اجتماعی وقت بگذارید .( اگر برای کار و بازی در برنامة خود وقت کافی بگنجانید تعادل مناسبی بین آن دو برقرار خواهد شد.)

‹‹ چند نکته مهم برای آن که بتوانید زمان را طولانی کنید ››

از اوقات انتظار استفاده کنید. (به ساعات انتظار اتوبوس و بین کلاسها و بیندیشید از این فرصتها برای مطالعه کتاب یا ثبت اندیشه های خود بهره بگیرید.)

درسها را انباشته نکیند . (انباشتن درسها و خواندن یک شبة آنها کاری بیهوده یا لااقل بی دوام است .)

ابتدا به موضوعات دشوار بپردازید.(بنای کار خود را بر موفقیت قرار دهید)

از کمال گرایی بپرهیزید . (بجز در مواردی که از شما خواسته باشند وقت با ارزش خود را در راه انجام برنامه ها تلف نکنید)

از بدن خود مراقبت کنید.(تمرینات ورزشی مناسب و تغذیه کافی به تناسب جسمانی و هوشیاری ذهنی شما کمک می کند)

در انجام کارهای نشاط آور کوشا باشید.(در برنامة روزانة خود اوقاتی را هم به اموری اختصاصی دهید که به تجدید نیرو و نشاط می انجامد و به زندگی شما رنگ و روح می بخشد)

دستور العملها را به خوبی بشناسید . ( هیچ یک از موارد تلف کردن وقت به اندازه دنباله روی از دستورالعملهای اشتباه ، وقت را هـدر نمی دهد)

بیش از تواناییهای خود تکلیف تعیین نکنید.(برنامه های خود را بیش از اندازه فشرده و متراکم نکنید و فقط به اموری بپردازید که می دانید درمهلت یا فرصتی که در اختیار دارید می توان آنها را انجام داد.)

کارها را به تأخیر نیندازید
به تعویق انداختن کار یکی از بدترین دشمنان موفقیت است

اما روشهایی نیز برای مبارزه با آن وجود دارد.

        ·           وجود مشکل را تصدیق کنید.

        ·           امیدوار و با روحیه باشید.

        ·           وظایف خود را به اجزاء کوچکتر تقسیم کنید.

        ·           کار را با ساده ترین بخش آن شروع کنید.

        ·           به خود وعدة پاداش بدهید.

می بینید که :

روشهای تنظیم وقت در جهت نفع و موفقیت شما عمل می کند ، بشرط آن که :

     *       فواید تنظیم وقت را بشناسید.

     *       مهارتهای برنامه نویسی را در خود تقویت کنید.

     *       هدفها و اولویتهای خود را فهرست کنید.

     *       روشهای تنظیم وقت را در جهت حداکثر بهره گیری از دورة تحصیلی خود به کار ببرید.

 اجازه ندهید زمان دشمن شما باشد آن را نیرومند ترین هم پیمان خود بسازید !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد