همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

نحوه ی مطالعه ی درس عربی

درس عربی را چگونه بخوانیم . . .

عربیدر سال های اخیر، زبان عربی در آزمون های سراسری دارای اهمیت زیادی گشته است . اگر به سیر صعودی کنکور در دو درس زبان انگلیسی و عربی در 15 سال اخیر نگاهی بیندازیم. دانش  آموزان در درس زبان انگلیسی پیشرفت بسیار زیادی داشته اند ولی در درس عربی این امر با کاهش چشمگیر همراه بوده است . شاید یکی از دلایل این امر مفهومی تر شدن پرسش های عربی و نیاز به احاطه ی کامل بر مباحث این درس برای حل مسائل مطرح شده در کنکور باشد. 

در سال های اخیر دانش  آموزان در این درس بامشکلات فراوانی مواجه بوده اند و همچنین به دلیل توجه بسیار زیادی که به درس زبان انگلیسی دارند از زبان عربی غافل شده اند و به همین علت درصدهای کسب شده در این درس با افت شدید همراه بوده است . این امر باعث شده است که این درس در کنکور از نرم منفی بالایی (انحراف معیار بالایی )  برخوردار شده باشد. بدین معنی که به دلیل آن که بیش تر دانش  آموزان عربی را با درصد پایین می زنند، کسب نمره بالا در عربی یک امتیاز بسیار بزرگ ، و با امتیازی بالاتر از نمره کسب شده همراه خواهد بود. 

در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می شود و بقیه  از ترجمه ی لغات و متون عربی و.... است . به بخش لغت آموزی در این درس توجه داشته باشید که با لغت آموزی خوب در این درس ، در زمان می توانید صرفه جویی کنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد. 

سازمان سنجش منابع این درس را در آزمون سراسری عربی 2 و عربی 3 بیان کرده است ولی دقت داشته باشید که در قسمت قواعد نیاز است شما قواعد سال های قبل را نیز بدانید. (حتی قواعد عربی راهنمایی ) یعنی قواعد را از پایه شروع کنید. در مطالعه ی درس عربی به نکات زیر توجه داشته باشید. 

1- همانطور که بیان شد مطالعه ی قواعد درس عربی را از پایه شروع کنید. 

2- معانی لغات و اصطلاحات عربی را در متن درس و عبارتها و جملات یاد بگیرید نه به صورت مجزا. 

3- در قسمت مطالعه ی قواعد به تمرینات کتاب بسنده نکنید. مثلاً قواعد تجزیه و ترکیب را در متن درسهای کتاب به کار برید و سعی کنید وقتی یک تمرین کتاب را حل می کنید آن را تجزیه و ترکیب کنید و در این زمینه به تسلط کافی برسید. 

4- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیاز به رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را به راحتی مرور کنید. 

5- از لغات و اصطلاحات مشکل  فیش برداری کنید. و آنها را به دفعات مرور کنید. 

6-  بررسی تست های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاری شما کمک فراوانی می کند. در این زمینه می توانید از تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد استفاده کنید. به خصوص از پرسش هایی که در سال های اخیر (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعی کنید در هنگام تست زنی یا در هنگام بررسی تست ها، چهار گزینه را (حتی گزینه های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با این کار شما عملاً چهار تست را حل کرده اید نه یک تست ! 

7- در این درس به اعراب کلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه ای داشته باشید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد