همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

کنکوری ها

متاسفانه بسیاری از دانشجویان به طور کامل با شیوه‌های درس خواندن و تست زدن آشنا نیستند به همین دلیل  دانستن نکته‌هایی ضروری به نظر می رسد .

  سه شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:  تمایل به یادگیری: ، یادگیری با انجام فعالیت: ،درک کردن: است.مهارت‌های مدیریت زمان را نیزیاد بگیرید و آن‌ها را به کار بندید. برای مطالعه و انجام تکالیف، مهلتی را برای خود تعیین کنید. همچنین فرصت‌هایی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.درباره تجربه‌های ناموفق یادگیری خود فکر کنید

کتاب و مطالعه:مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتاب‌تان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیک‌های رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهن‌خود نگه دارید.

 قبل از هر جلسه:قبل از برگزاری هر جلسه درس، از مطالبی که قرار است یاد بگیرید آگاه باشید و حتما در مورد آن پیش‌مطالعه کنید. سوالات و تمرینات آخر فصلی که قرار است مطالعه شود را بررسی کنید سعی کنید با پیش مطالعه، سوالاتی برای خود طرح کنید و در طول کلاس درصدد یافتن پاسخ‌هایی برای آن‌ها باشید.

 در طول هر جلسه:بدانید و سعی کنید کشف کنید که مدرس پس از آموزش هر مطلبی چه انتظاری از شما دارد. هدف‌های یادگیری هر مطلبی را مشخص کنید و بدانید چرا باید چیز‌های خاصی را بیاموزید.اگر یادداشت برداری می‌کنید، رونویسی نکنید. ایده‌ها و مفاهیم را در ذهن‌تان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید.در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نکنید!! و در کلاس فعال و پر انرژی باشید  از سئوال کردن نترسید در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازه‌های متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فرا‌خور مطلب، تفاوت‌های بصری ایجاد کنید. در حین یادداشت برداری، سوالات و نظرات خود را حتما بنویسید.

 پس از هر جلسه: با یادداشت‌ها و کتاب خود کاری انجام دهید. آن‌ها را در قفسه به حال خود رها نکنید.مطالبی را که آموخته‌اید مرور کنید. خلاصه مطالب را تهیه کنید. تکالیف سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید. به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» می تواند بسیار مفید باشد از جمع دوستان استفاده کنید  به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد

 آمادگی برای امتحانات:دوره کردن درس را خیلی زود، یعنی به محض اینکه مطلبی برای دوره کردن وجود داشته باشد، شروع کنید. به خاطر داشته باشید که اگر هیچ عامل تهدیدکننده‌ای ناشی از امتحان قریب‌الوقوع وجود نداشته باشد، دوره کردن لذت‌بخش‌تر است.”مطالعه انفعالی“ خطرناک است. به این معنی که چندبار خواندن مطلبی بدون آن‌که قادر به استفاده از آن باشید، بی‌فایده است. دوره کردن زمانی سودمند است که با فعالیتی نوشتنی یا پاسخگویی به سوالات و حل مساله همراه باشد.خلاصه‌ای از دانسته‌های خود را تهیه کنید. خلاصه‌نویسی سبب می‌شود که موضوعات درسی را بتوانید دسته‌بندی کنید و بهتر به خاطر بسپارید.اوراق امتحانی، تکالیف، یادداشت‌ها و... را در طول دوره به نحو مناسبی دسته‌بندی و نگهداری کنید. مطالعات موردی، مثال‌های به کار رفته و مساله‌هایی که در جلسات درس مطرح می‌شوند، ممکن است الگویی برای جلسات امتحان هم باشند.راه و روش‌هایی برای خود-ارزیابی بیابید. با معیار‌های ارزیابی و نمره‌دهی امتحانات(نمره منفی ) آشنا شوید و آنها را تمرین و رعایت کنید. در سیستم پیام نور هر 6 سوال اشتباه یک نمره منفی دارد )

 امتحانات:مقداری اضطراب و فشار روحی عملا سلامت‌بخش است و می‌تواند مفید باشد . زیرا در اثر فشار روحی سطح آدرنالین خون بالا می‌رود و عملکرد انسان بهبود می‌یابد. پس چندان نگران اضطراب امتحان نباشید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید در مورد خود ذهنیت مثبت داشته باشید  با جواب دادن یک سوال درست خودتان را تشویق کنید و لبخند بزنید هرگز به فکر تقلب نباشید «حتی در صورت موفقیت احتمال درست بودن آن 50درصد است ترس و دلهره‌اش هم به کنار»، خودتان را مقایسه نکنید و اگر مضطرب شدید چند نفس عمیق بکشید و ماهیچه‌های پا و دست را کشیده و سپس شل کنید با نام و یاد خدا دوباره شروع کنید .پاسخ دهی درست به تست ها مانند هر مهارت دیگری با تمرین بهبود می‌یابد.مدیریت زمان در امتحانات بسیار اهمیت دارد. به خصوص در امتحانات تستی‌که علاوه بر دانش و دانسته‌های دانشجویان،مهارت تست زدن و تست نزدن در آن بسیار مهم است و تست نزدن هم خود یک هنر است که باید یاد گرفته شود .قبل از پاسخگویی به هر سوال، آن را با دقت  بخوانید. به است و نیست های آخر سوال توجه کنید سوالات تستی در واقع تشخیص درست‌ترین گزینه در میان چند گزینه درست است و نیاز به تحلیل دارد نه صرفاً بازیابی سوال ؛ پس عجله نکنید و گزینه ها را یکی یکی تحلیل کنید  اگر در سوالی هیچ یک از گزینه ها را مناسب نمی دانید رهایش کنید وباید هشیار باشید که تست هارا سرخود نزنید ، سعی کنید کمترین سوال را بدون پاسخ رها کنید و حتما هم نباید همه تست ها رابزنید (نمره منفی را به یاد داشته باشید هر 6 سوال یک سوال)  و هر 5 سوال یک بار، شماره سوال و جواب آن را در پاسخ نامه باورقه سوالات مقایسه کنید. دقت کنید که آنچه اهمیت دارد نمره آوردن از کل ورقه امتحانی است، نه نمره آوردن از یک سوال. پاسخ‌نامه خود را کثیف نکنید در انتهای جلسه امتحان پاسخ‌های خود را مرور کنید. مطالعه دقیق و دوباره ورق امتحانی می‌تواند منجر به کسب نمره بالاتر شود اما وسواس به خرج ندهید. سعی کنید اشتباهات آشکار خود را ببینید

 پس از امتحان: عبرت گرفتن از شکست

«هر شخص موفق، طعم شکست را چشیده است»

این قسمت برای دانشجویانی نوشته شده است که در امتحان شکست خورده‌اند. هرچند توصیه‌های آن کلی است و برای همه قابل استفاده می‌باشد.در ذهن بسیاری از دانشجویان، یکی از بزرگترین فشارهای روحی، شکست خوردن در امتحانات است.  سعی کنید آن را بپذیرید.

قبول کنید که تنها در بخش خاصی موفق نشده‌اید. و از شکست به منظور تضمین موفقیت آینده با ساختن زیر‌بنایی محکم استفاده کنید. به شکست همانند «فرصتی دوباره برای یادگیری» نگاه کنید.شکست یک مرحله زود‌گذر است. یکی از موثرترین راه‌های اشتباه نکردن، اشتباه کردن است. دلیل اشتباهات خود را دریابید  و سعی در اصلاح آن داشته وبه خاطر داشته باشید که در زندگی به طور کلی موفقیت ابتدا با اشتباه کردن به دست می‌آید، نه با اشتباه نکردن.در صورتی که امتحانات دیگری در پیش است، خود را برای امتحانات باقی‌مانده آماده کنید یادتان باشد شما برای درس خواندن به دانشگاه آمده‌اید نه چیزهای دیگر ، پس مواظب باشید حاشیه بر متن اصلی غالب نشود

پیروز و سربلند باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد