همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

همه چیز درباره ی کنکور و امتحان دادن

مجموعه نکات و سوالات کنکوری و . . .

خلاصه نویسی

روش های برتر خلاصه نویسی . . .

خلاصه نویسی:
خلاصه نویسی قسمتی مهم از مطالعه می باشد . خلاصه نویسی علاوه بر کمک به در ک بهتر مطالب باعث می شود تمرکز بیشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور ( دوره درسی ) زمان کمتری تلف می شود .
به طور کلی خلاصه نویسی مهم ترین منبع در اوغات فراعت یا دوره فراموش کردن می باشد و در ضمن وقتی می توانید مطالب را خلاصه بنویسید یعنی آنرا درست فهمیده اید زیرا با نوشتن بسیاری از ابهامات رفع می شود پس می توان گفت قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسها صورت گیرد .
روش کار : برای شروع کار از کلاس درس شروع می کنیم یعنی در کلاس تمام مطالبی را که دبیر می گوید یادداشت نمائید و کتاب یا جزوه را حاشیه نویسی و علامت گذاری نمایید.
برای یادداشت برداری از متن باید آنر ا به طور سریع بخوانیم و سعی نمائیم مطالب را درک کنیم و سپس از استنباط خودمان شروع به نوشتن مطالب کلیدی نمائیم یعنی یادداشت برداری فقط با کلمات ویزه خودمان باشد و نکات اساسی بیان شود یعنی یادداشت ها اصلا ً باز نویسی مطالب نباشد بلکه چکیده و استنتاج مطالب به صورت کلمات کلیدی باشد به طوری که بادیدن کلمه مفهوم فوق به یاد آید .
در خلاصه نویسی ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود سپس به بررسی جزئیات پرداخته شود .
در خلاصه نویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته اصلی در دوجمله اول پاراگراف بیان می شود و بقیه پاراگراف توضیحات این مطب می باشد اما این امر بدان معنی نیست که بقیه متن مهم نیست بلکه در ادامه متن باید به کلمات مهم مانند : نخست ، مهمترین عامل ، بیشترین تاثیر ، نکته اساسی ، در نتیجه و … بسیار توجه کرد .
بهتر است نوعی خلاصه نویسی برای خودتان بکار ببرید .
۱ – از علائم ریاضی زیر استفاده کنید :
س به جای سئوال
ج به جای جواب
/ به جای زیاد شدن
\ به جای کم شدن
> به جای کوچکتر
< به جای برزگتر
~ به جای رابطه داشتن
* نکات مهم
۲- کلمات مهم را بزرگتر بنویسید .
۳- از رنگهای مختلف استفاده کنید وکاغذ را زیبا کینم ( مخصوصاً در منزل )
۴- بسیاری از ارتباط ها ونتایج را با فلش و آکلاد نشان دهید .
۵- طرز ارتباط موضوعات اصلی وفرعی را به کمک ساختار درختی نمایش دهید هرچه زمان بیشتری برای ساختار درختی در نظر گرفته شود بهتر است چون به در ک بهتر کمک می کند .
۶- خلاصه نویسی اصلا ً نیباید با عجله انجام شود بلکه باید با صبر وحوصله و با دقت انجام شود .
۷- در هنگام خلاصه نویسی بهتر است در کنار هر مطلب یا زیر آن ۴ تا۵ سانتی متر جابرای اضافه نمودن مطالب بعدی در نظر گرفت .(بهتر است خلاصه نویسی روی برگه انجام شود تا بعدا جا برای اضافه کردن برگه وجود داشته باشد)
۸- هیچ گاه در حین مطالعه ( همزمان با خواندن ) خلاصه نویسی نکنید زیرا هرکدام از این دو فعالیت ( خواندن – خلاصه نویسی ) نیازمند فعالیت و فر آیند فیزیکی – مغزی مجزا می باشد در غیر این صورت در هر دو عمل اخلال ایجاد می شود .
۹- خلاصه برداری از منابع مختلف انجام شود و همه این خلاصه ها در کنار هم قرا گیرند یعنی یادداشت های برداشته شده درباره یک موضوع از گفته های معلم – کتاب و کتاب کمک درسی در کنار هم قرار گیرند .
۱۰- سئوالات و تست ها به سمت مفهومی شدن حرکت می کنند پس همه مطالب خواند ه شود
۱۱- اگر با چند با ر خواندن مطلبی آنرا متوجه نمی شوید برای فهم آن اصرار نکنید ، کنار آن علامت گذاشته و از آن بگذرید و بعداً به آن مراجعه کنید .

مرور خلاصه نویسی:
تکرار در فواصل زمانی مشخص باعث ذخیره در حافظه موقت و انتقال آن به حافظه دائمی می شود این مرور در مراحل زیر انجام می شود :
۱ ) اولین مرور ده دقیقه بعد از یک مطالعه یک ساعته می باشد .
۲) دومین مرور روز بعد و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه صورت می گیرد .
۳ ) سومین مرور یک هفته بعد و در پایان هر ماه مرور کلی باعث می شود ۹۵ درصد مطالب در حافظه بلند جایگزین شود .
باید توجه کرد که تکرار یکنواخت مغز را خسته می کند .
بهترین زمان مرور کلی در تعطیلات می باشد مخصوصاً تعطیلات عیدو خردادماه .مرور درس وقتی مفید خواهد بود که مطالعه اولیه کامل باشد.یک نوع مرور می تواند با انجام آزمون همراه باشد.
برای مرور اصولی و کارا می توان از جعبه لایتنر و یا نرم افزار لایتنر نیز استفاده نمود ( بیشتر برای لغات، تاریخ ادبیات،فرمول و…)

محمد گنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد